Comunicarea verbala: ce este, tipuri, recomandari

7. 3. 2023 · Farmacistul Dr. Max · 6 minute de citit
Comunicarea verbala

 

Comunicarea verbala utilizeaza limbajul pentru a transmite un mesaj. Comunicarea verbala este de mai multe tipuri si putem vorbi chiar de o abilitate deosebita dezvoltata de unele persoane care stiu sa transmite mesajul dorit si acesta sa fie receptat corect, atat in viata profesionala, cat si in cea personala. 

Procesul realizarii comunicarii verbale este interesant si in randurile urmatoare iti explicam atat modul in care se realizeaza aceasta, cat si cum anume iti poti imbunatati abilitatile pentru a transmite informatiile eficient si clar.

Ce este comunicarea verbala si cum se realizeaza ea?

Comunicarea verbala este considerata alternativa la comunicarea non-verbala, bazata pe mesaje scrise, simboluri sau limbajul corpului. Astazi, mai mult ca oricand, comunicarea verbala se concentreaza pe abilitatile de vorbire si vizeaza 2 componente esentiale: ascultare si prezentare. 

Si, totusi, cum se realizeaza comunicarea? Pentru procesul de comunicare este nevoie de cel putin 2 persoane. Varianta simplificata a comunicarii este ca intre emitator si receptor exista un canal de comunicare prin care mesajul este transmis, iar acesta prezinta un cod inteles de ambele parti. Pentru ca receptorul sa perceapa mesajul transmis de emitator acesta trebuie sa fie clar. Utilizarea corecta si eficienta a cuvintelor asigura transmiterea in bune conditii a mesajului. 

Comunicarea verbala necesita intelegerea comportamentelor asociate atat emitatorului, cat si receptorului si trebuie sa aiba in vedere si posibilele bariere ce pot sa apara intre cele doua parti pe fondul distorsionarii mesajului transmis. (1)

Comunicarea verbala implica ascultarea activa, o parte esentiala care se refera atat la ceea ce inseamna a acorda atentie emitatorului, cat si la a intelege nevoile celui din fata. Pentru a fi cu adevarat eficienta partea de ascultare activa trebuie sa transmiti non-verbal interlocutorului faptul ca ai ascultat mesajul sau ca ai intrebari pe care i le adresezi la final pentru clarificarea nelamuririlor. Aici intervine intonatia si modulatia din voce care trebuie sa ofere incredere si emotie in functie de fiecare situatie. 

O alta componenta pe care trebuie sa o adaugam aici este feedback-ul fara de care comunicarea verbala nu este pe deplin realizata corect. Este nevoie de emiterea unor pareri si discutii pentru ca pe viitor emitatorul sa stie ce se asteapta de la el sau ce trebuie sa transmita si cum anume poate face acest lucru cat mai bine. 

Evident claritatea mesajului este esentiala, exprimarea ideilor intr-un mod facil este o arta, la fel si folosirea limbajului potrivit evenimentului, receptorului si tipului de activitate desfasurata. (2)

Tipuri de comunicare verbala 

Comunicarea verbala interpersonala

Acest tip de comunicare presupune schimbul de mesaje fata in fata cu interlocutorul pentru a impartasi idei, informatii. Este genul de comunicare extrem de importanta in orice domeniu de activitate, o modalitate preferata, in special, de manageri pentru a comunica eficient cu membrii grupului individual. 

Cu alte cuvinte, comunicarea interpersonala are rol important in construirea de relatii, rezolvarea conflictelor si a obiectivelor avute in vedere. (2)

Comunicarea verbala de grup

Asa cum ii spune si numele, se realizeaza in cadrul unei comunitati grupate si le permite membrilor sa faca schimb de idei si sa discute despre nevoile profesionale. Comunicarea de grup este utilizata pentru luarea deciziilor si pentru identificarea solutiilor la unele probleme aparute la nivelul acelui grup. (2)

Comunicarea in masa

 

Comunicarea in masa

 

Este eficienta si benefica atunci cand schimbul de mesaje trebuie realizat cu un numar mare de persoane, in acelasi timp. Acest tip de comunicare este ideal pentru a informa si educa un numar mare de persoane. (2)

Alte forme de comunicare verbala sunt: telefonul, videoconferinta, chat-ul vocal, prelegerile, conferintele, prezentarile. Desi pare mai usor de realizat, comunicarea verbala reprezinta un procent mic din totalul capacitatilor de comunicare la nivelul fiintei umane si, atunci cand nu este realizata clar si corect, poate fi ineficienta. (3)

De ce este comunicarea verbala importanta?

Comunicarea verbala reprezinta o modalitate importanta de interactiune si conectare cu cei din jur, avantajele fiind multiple. 

  • Comunicarea verbala poate transmite mesajul clar pentru indeplinirea obiectivelor si proiectelor aflate in implementare.
  • Comunicarea verbala de calitate poate determina construirea increderii si implicit a unor relatii mai bune intre comunicatori.
  • Rezolvarea conflictelor, clarificarea situatiilor tensionate sau identificarea unor solutii la problemele aparute toate isi pot gasi rezolvarea in comunicarea verbala.
  • Motivarea angajatilor intr-o firma, dar si a grupului din care faci partea pentru atingerea obiectivelor comune se realizeaza prin comunicare verbala. (2), (4)

Puterea cuvantului rostit este, asadar, mare, daca sunt create premisele pentru realizarea comunicarii verbale in cele mai bune conditii, tinand cont de specificul activitatii respective si a publicului tinta. 

Comunicarea verbala poate avea de suferit, chiar daca mesajul a fost transmis clar si corect, daca interlocutorul are unele probleme de sanatate mintala

Recomandari pentru imbunatatirea comunicarii verbale

  • Ascultarea activa, alaturi de concentrarea pe nevoile interlocutorului sau a publicului tinta sunt printre cele mai importante obiective in ceea ce priveste imbunatatirea comunicarii verbale.
  • Transmiterea unui mesaj clar in concordanda cu nevoile auditoriului, folosind tonalitatea si cuvintele potrivite, dar si adaptarea mesajului pentru intelegerea sa facila sunt necesare.
  • Intarirea unor cuvinte si utilizarea unor gesturi non-verbale, a unor expresii faciale pentru incurajare si atragerea increderii receptorului sunt recomandate.
  • Incurajarea intrebarilor si adoptarea tehnicii bazata pe intrebare-raspuns pentru a incuraja discutiile si schimbul de idei.
  • Reflectarea trebuie urmata de un rezumat al principalelor idei enuntate sau topice discutate. (4), (5)

Acestea sunt doar o parte a tehnicilor folosite pentru imbunatatirea abilitatilor de comunicare verbala. Pentru ca acest proces normal al vorbirii sa fie in concordanta cu nevoile si realitatile personale sau profesionale este nevoie de timp, de invatare permanenta, de reflexie pentru a observa punctele forte si pe cele slabe, precum si de o ajustare permanenta a mesajului. 

Comunicarea verbala este o parte esentiala a vietii si a relatiilor pe care le stabilesti cu ceilalti. Pentru intelegere si claritate trebuie cunoscute tehnicile de baza necesare unei bune comunicari, fara a neglija importanta ascultarii interlocutorului, fara graba si fara emiterea unor prejudecati, tocmai pentru ca mesajul si discutiile aferente sa aiba loc liber, fara interferente. 

Surse de informare: 

1. Communication: concepts, practice and challenges - https://academic.oup.com/her/article/23/3/369/639974

2. 5 Skills Needed For Effective Verbal Communication In The Workplace - https://www.risely.me/skills-for-verbal-communication-in-the-workplace/

3. Communication conceps. - https://aplmed.com/my-account/manager-training-2/24-hours-class/5-effective-communication/communication-concepts/#:~:text=The%20two%20major%20forms%20of%20verbal%20communication%20include%20written%20and%20oral%20communication.

4. Types of Verbal Communication - https://www.communicationtheory.org/types-of-verbal-communication/

5. Verbal Communication Skills - https://www.skillsyouneed.com/ips/verbal-communication.html

 

Despre autor
Farmacistul Dr. Max
Farmacistul Dr. Max
La Farmacia Dr. Max punem oamenii pe primul loc si ne dorim sa aducem pacientilor din Romania raspunsuri la unele dintre cele mai frecvente curiozitati medicale si de ingrijire personala. Adevarati specialisti, oameni atenti la ce recomanda sunt mereu aproape de tine si iti pregatesc zilnic articole atent documentate, pentru a-ti oferi informatii corecte si complete despre subiectele tale de interes. Descopera care sunt cele mai frecvente probleme cu care se confrunta organismul uman, cum iti poti mentine starea de bine, dar si multe alte subiecte care te vor ajuta sa fii si sa te simti sanatos, increzator si plin de energie in fiecare zi!
Citiți mai multe de la acest autor
Despre autor
Farmacistul Dr. Max
Farmacistul Dr. Max
La Farmacia Dr. Max punem oamenii pe primul loc si ne dorim sa aducem pacientilor din Romania raspunsuri la unele dintre cele mai frecvente curiozitati medicale si de ingrijire personala. Adevarati...
Citiți mai multe de la acest autor
checkout.warnings.Notice