Inteligenta emotionala: ce este, cum ne ajuta, importanta
Inteligenta emotionala este abilitatea unei persoane de a recunoaste, intelege si gestiona propriile emotii, dar si pe cele ale celorlalti. Conceptul a fost introdus in literatura psihologica in anii '60 si a devenit tot mai popular in domeniul dezvoltarii personale, a relatiilor interpersonale si a performantei profesionale, propulsat de Daniel Goleman. Exista cinci elemente cheie in conceptul de inteligenta emotionala si o dorinta de a creste personal si profesional.
Explicam in cadrul acestui articol ce este inteligenta emotionala, cum ne ajuta in viata personala si cea profesionala si de ce este atat de importanta in dezvoltarea noastra.
Continutul articolului
Ce este inteligenta emotionala?
Inteligenta emotionala se refera la capacitatea unui individ de a percepe, interpreta, demonstra, controla, evalua si utiliza emotiile proprii, scopul fiind comunicarea si relationarea cu ceilalti intr-un mod cat mai eficient si mai constructiv. Inteligenta emotionala inseamna si abilitatea de a recunoaste emotiile celorlalti si de a le gestiona corect.
Cu alte cuvinte, iscusinta de a exprima si de a controla emotiile este deosebit de importanta in plan personal si profesional pentru mentinerea echilibrului, a sanatatii emotionale si pentru obtinerea succesului in viata. De aceea sunt voci care considera inteligenta emotionala mai importanta decat inteligenta traditionala, IQ-ul. (1)
Componentele inteligentei emotionale
Inteligenta emotionala (EI) cunoscut si sub denumirea de "coeficient emotional" (EQ) este un concept diferit de inteligenta traditionala, IQ. Inteligenta emotionala masoara capacitatea de a gestiona emotiile, in timp ce inteligenta traditionala are in vedere abilitatile cognitive.
Promotorul conceptului modern de inteligenta emotionala, Daniel Goleman, vorbeste despre cinci componente principale ale acesteia:
- autocunoasterea: abilitatea de a identifica propriile emotii si de a le recunoaste;
- autostapanirea: abilitatea de a regla si controla emotiile in mod eficient;
- motivatia: abilitatea de a utiliza emotiile in mod constructiv, in vederea atingerii obiectivelor;
- empatia: abilitatea de a intelege emotiile si perspectivele celorlalti;
- abilitati sociale: capacitatea de a intelege si a influenta emotiile in relatiile cu ceilalti. (2), (3)
Autocunoasterea
Aceasta componenta se refera la recunoasterea propriile emotii si la intelegerea impactului acestora asupra actiunilor si deciziilor personale. Este vorba despre a fi constienti de propriile sentimente si emotii in timp real, de a realiza legatura dintre emotii, ganduri si comportament. Autocunoasterea ne permite sa ne intelegem mai bine pe noi insine si sa ne dam seama de nevoile si dorintele noastre interioare.
Autostapanirea
Se refera la capacitatea de a gestiona si de a controla emotiile proprii in cele mai diverse situatii. Include abilitatea de a ne gestiona impulsurile emotionale, de a ne mentine calmul si de a gandi inainte de a actiona, adica sa nu luam decizii pripite. Autostapanirea ne ajuta sa fim mai flexibili si sa ne adaptam mai bine schimbarilor si provocarilor vietii. Aceasta abilitate ne permite sa ne recuperam rapid dupa o perioada stresanta si sa ne mentinem echilibrul emotional in orice situatie.
Motivatia
Motivatia intrinseca poate insemna o dorinta acerba de dezvoltare personala si profesionala. Cand suntem motivati, indiferent de tipul sau de versiunea fiecaruia de succes, vom reusi. Suntem inspirati sa ne atingem obiectivele, sa crestem ca indivizi, totul pornind din interior, fara presiunea recompenselor exterioare precum bani, faima sau statutul.
Empatie
Este abilitatea de a intelege si de a impartasi emotiile altora, ceea ce vizeaza, pe de o parte capacitatea de recunoastere a emotiilor altor persoane, de a pricepe punctul lor de vedere si de a raspunde intr-un mod corespunzator nevoile lor emotionale. Empatia ne permite sa fim conectati emotional cu ceilalti si sa construim relatii profunde si autentice.
Abilitati sociale
Acestea sunt esentiale pentru a avea relatii sanatoase cu cei din jurul nostru. Din aceasta categorie fac parte abilitatea de a comunica eficient, de a lucra in echipa, de a negocia disputele, de a stabili relatii si de a influenta si inspira pe cei din preajma, cu care intram in contact. Abilitatile sociale ne ajuta sa construim relatii puternice si sa ne dezvoltam capacitatea de a colabora si de a interactiona cu ceilalti intr-un mod pozitiv si constructiv. (3), (4)
Impactul inteligentei emotionale?
A gandi inainte de a actiona este un element esential. Oamenii inteligenti emotional stiu ca trebuie sa actioneze, stiu ca emotiile sunt puternice si intense, dar si ca nevoia de controlare a impulsurilor este acerba. Nu doar constrangerile sociale sunt cele care dicteaza in aceasta directie, este vorba de temperarea constienta a impulsurilor venita din complexitatea intelegerii si rationamente corecte.
O mai mare constientizare a emotiilor, sentimentelor si nevoilor proprii se extinde apoi si asupra celorlalti. Persoanele cu inteligenta emotionala dezvoltata si constientizata pe deplin prezinta si o empatie asociata, venita din comprehensiunea modului in care am reactiona daca ne-am afla in aceeasi situatie. (1)
Importanta inteligentei emotionale in viata profesionala
Inteligenta emotionala este esentiala pentru succesul in viata, deoarece ne ajuta sa ne gestionam emotiile, sa construim relatii puternice si sa luam decizii mai bune.
Liderii dau tonul in organizatia din care fac parte. Inteligenta emotionala in viata profesionala tine de capacitatea de a sustine o buna comunicare verbala, dar si de a colabora cu membrii echipei si cu sefii pentru indeplinirea obiectivele stabilite si satisfactia muncii. De inteligenta emotionala depinde in mare parte avansarea in cadrul organizatiei si in cariera. (5)
Inteligenta emotionala se poate imbunatati permanent, putine persoane sunt capabile de o astfel de performanta obtinuta in mod natural. Ne putem perfectiona inteligenta emotionala daca ascultam nevoile celor din jur, fara a omite componenta limbajului non-verbal, empatizam si ne pozitionam in situatia celorlalti pentru a intelege mai bine prin ce trec si cum ii putem ajuta, dar si daca reflectam mai profund asupra emotiilor si deciziilor luate, evaluand rolul jucat de emotiile celorlalti. (1)
Inteligenta emotionala este o abilitate cruciala pentru navigarea cu succes prin viata, avand o influenta majora asupra performantei profesionale, calitatii relatiilor interpersonale si procesului de luare a deciziilor. Ea ne permite sa ne intelegem si sa ne gestionam emotiile, dar si sa interpretam si sa interactionam eficient cu emotiile celorlalti. Dezvoltarea inteligentei emotionale poate aduce beneficii semnificative in toate aspectele vietii, de la sanatatea mentala pana la succesul in cariera.
Surse de informare:
1. Emotional Intelligence: How We Perceive, Evaluate, Express, and Control Emotions - https://www.verywellmind.com/what-is-emotional-intelligence-2795423
2. Emotional intelligence - https://www.danielgoleman.info/
3. What is emotional intelligence and how does it apply to the workplace? - https://mhanational.org/what-emotional-intelligence-and-how-does-it-apply-workplace
4. How Can I Improve Emotional Intelligence (EQ)? - https://psychcentral.com/lib/what-is-emotional-intelligence-eq#components
5. WHY EMOTIONAL INTELLIGENCE IS IMPORTANT IN LEADERSHIP - https://online.hbs.edu/blog/post/emotional-intelligence-in-leadership